الأربعاء، 9 يوليو، 2008

طفوله


تجرى منطلق الاسارير بعيون لامعه يملأها الشعور بالآمان
تعبر قنطره عذبه كروحك التى تسكن بداخلى منذ الطفوله
تغدو بداخل حقل حياتى المزدهر بسعاده لتواصلك
والجاف لانقطاعك المتردد
تتساقط أوراق خريف تفاهمنا فى شتاء ممطر بالخلافات
أيها الطفل الكبير -- كم من الصعب أرضاءك
ونعود لريفنا الأخضر المحبب للنفس
بعد كل فراق
اذا كانت أرادتى لا هى الا أرادتك
فلتكن كما تريد--- طفولتنا

هناك 30 تعليقًا:

ahmed يقول...

أنا أول واحد باكتب تعلق أهو ، يعني مش مقصر ، صح ؟
ما اجمل العودة للطفولة يا بسنت والحياة بقلب طفل ، وما أتعس الطفل الكبير لو تعلمين !
البوست يفيض ررقة ، واعجبني جدا تشبيه خريف التفاهم .
تحياتي لك.
علي فكرة ، يا رب تعجبك مذكرات ساراماجو ، وأنا في انتظار رأيك ، يهمني جدا .

ahmed_k يقول...

أنا تاني تعليق

في داخل قلب كل رجل هناك طفل

بوست رقيق

تسلم زراير الكي بورد


تحياتي يا زهره

blue-wave يقول...

حلو البوست
تحياتنى

3ala asm masr يقول...

كل رجل هو طفل كبير
وأكيد أنتى سمعتى الجمله دى كتير بس هى حقيقه فعلا أنهم أطفال وصعب أنك ترضيهم
تحياتى على البوست الاكثر من رائع

nonni يقول...

يا احلى من كل واحد مننا يعود طفلا و ليس فقط ان يكون الرجل طفل بل و المراة ايضاً

بوست رائع

"تحياتى"

mregypt7 يقول...

السلام عليكم
واضح انك بتحبى ايام الطفوله اوى
هى جميله
البوست جميل
منتظر تشريفك
خالص تحياتى
الباش مهندس بوحميد

أمل فتحى عزت يقول...

حملة لرد الاعتبار
........................
حيوا معى العين الساهرة للحفاظ على المقدسات وعودة الحق لأصحابه عندما أعاد الدكتور/أسامة السعداوى صياغة التاريخ المصرى القديم لقد نصر العالم الجليل تراث الاجداد وقدمه للآحفاد لينهلوا العلم من أوسع أبوابه تعالوا يا أبناء مصر
نطرق باب النابغةالدكتور /أسامة السعداوى لنعرف منه الحقيقة
قودوا معى حملة الشرف والكرامة فى رفع الظلم عن أجدادكم وانتم أصحاب كلمة فلتكن فى موضعها فلا استقامة للمستقبل الا بتصحيح مسار تاريخنا واحياء علومنا وحضارتنا
ادخلوا الموقع الخاص بالعالم من على صفحة مدونتى الرئيسية
ولكم منى جزيل الشكر

ليكوريكا يقول...

تعبر قنطره عذبه كروحك التى تسكن بداخلىمنذ الطفوله

---------------------

جميل اوي تشبيهك

وتشبيهاتك كلها

تسلم كيبوردك

ليكوريكا

بسنت يقول...

انت اول واحد بيعلق يا احمد علشان حظى الجميل
انا بسعد فعلا بزيارتك الجميله
ولا مقصر ولا حاجه انا اللى كمعلش متأخره فى الرد عليك وعلى باقى اخواتنا
والله الواحد لما بيكتب عن الطفوله بيقصد بيها الروح البريئه الحلوه بلا منغصات
بس الدنيا مراحل زى ما بيقولوا
ربنا يكرمك لذووقك
وانا بطيئه اوى الايام دى فى القرايه
مشاغل الحياه -- ربنا يسهل كدا وهقولك اول واغحد اكيد
سلمت دايما اخى الكريم

بسنت يقول...

احمد التانى
ون تانى تعلق
وانا بقول المدونه منوره
انا سعيده اوى بلقب زهره دا
شكرا لذووقك الكبير
وسلمت دايما

بسنت يقول...

عمرو شكرا على زيارتك الدايمه
فيها تشجيع جميل
سلمت دايما

بسنت يقول...

هند شكرا على زيارتك الرقيقه مثللك
ولعلمك انا بقى مش عايزه ارجع للطفوله
انا عايزه روحها بس
لكل مرحله جمالها
سلمتى دايما

بسنت يقول...

نونى شكرا على زيارتك الجمله دايما
شوفى انا كنت قاصده اكتب تعليق ليكى مكان هند وهند مكانك -- فقروا التعليقين معكوسين معلش
هاقولها انا لسه ما جربت ينفع ارضيهم ولا لأ--- الاطفال---
كلماتى كلها تأليف
سلمتى

بسنت يقول...

الباشمهندس ابو حميد
لا انا ما بحب ايام الطفوله اوى ولا حاجه
هو بس بحب روحها بس
شكرا على زيارتك الجميله دايما هنا
سلمت

بسنت يقول...

امل
انا دخلت فعلا مدونتك بس للاسف اللينك مش رادى يفتح معايا خالص
يا ريت تلخصى اللى فى الموقع على مدونتك
سلمتى دايما

بسنت يقول...

محمد ليكوريكا
تسلم زيارتك الجميله
دمت بخير

rara يقول...

الله عليكى يابوسى
كلماتك جميلة اووووووى

البت قباحة يقول...

جامدة اوى الجمل دى و كل جكلة معاها احاسيس ياما اوى و مواقف اكتر

قريته 4 مرات و سرحت فيه ياما

احييك

تشاااااووووووووو

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم
فكرتك جميلة جداً يا بسنت
العودة للذكريات الجميلة الطفولية
لكن للأسف لا نقدر على هذا
خالص التحية لك
هانى يس

ســـــــهــــــــــر يقول...

فى باحتنا الخلفيه
بعض الذكرى
حيث كنا نلهو معا
و ضحك الصغار يتعالى
تداعب الايادى اطراف السحاب
نلتقط بعض من النجمات الشاردة فوقنا
نستوقف القمر و الكواكب
بل كانوا يتوقفون لرؤيانا
تمر لحظاتنا البريئه جميله
بعض من الظلمه يعكرها
بعض من اصوات الكبار تتعالى
تنهانا عن بعض اللهو
تتخافت اصواتنا قليلا
تشرد نجماتنا بعيدا عنا
من ثم نعاود التقاطها
الى ان جاء الصباح
افلتت النجمات .. النهار لاح
****************
بستان الرقه بسنت
لك من براءة الاطفال و رقة الزهور

imagine يقول...

سلام
بوست جميل:)
سلامات

د\أسماء علي يقول...

كما هي دوما الطفولة
حلم انتهى
لعلنا سنجد أجزاء منثورة هنا أو هناك
...
جميل النص زيك بالظبط ..

حبيبـــــــة القمـــــر يقول...

الطفوله والبراءه

حلم يراودنا

نعيشه لحظات ...

ثم نفيق على كابوس الفهم والادراك.

فليتنا لانفيق

بسنت يقول...

الاجمل مرورك يا رارا
الشكر الكبير ليكى ولذووقك
سلمتى دايما

بسنت يقول...

البنت قباحه-- او مروى
انا سعيده اوى بتعليقك دا
عارفه لغتك كدا توحى انك اسكندرانيه يا ترى دا صحيح
على العموم نورتى اوى مدونتى البسيطه

بسنت يقول...

هانى ياسين
شكرا على زيارتك الجميله اوى دى
بس علشان تبقى عارف الطفوله مرحله بس ممكن نعيش روحها واحساسها فى اى عمر فى حياتنا
نورت المدونه
دمت بكل الخير

بسنت يقول...

سهوره الغاليه
مش عارفه دايما بردوا مش بلاقى كلام رد على كلامك الجميل اوى
احساسك رقيق اوى يا سهر مش بعرف فعلا ارد عليه
ربنا يخليكى دمتى طيبه يا رب
وما تغبيش

بسنت يقول...

شكرا يا اسراء على ذووقك
وسلمتى دايما

بسنت يقول...

اسماء
زى ما قلتى هو حلم انتهى بس ممكن نحلمه تانى بشكل مختلف
منثور هنا وهناك
سلمتى على مرورك الجميل اوى

بسنت يقول...

حبيبه القمر
كابوس ليه بس
الطفوله زى ما قلت قبل كدا ممكن يتكرر كحلم بس يشكل تانى ومختلف
لان مش كل الطفوله حلوه اكيد
شكرا لمرورك الجميل دا
ودمتى بكل الخير