الاثنين، 23 يونيو، 2008

سجلات حكوميه(1)

اخفاقات صداقه الطفوله السعيده من تفرق خلال توزيع الكليات او لنقول مكاتب التنسيق وتجميع اصدقائى مره تانى حولى جعل حبهم بداخلى لا يتأثر مهما بعدنا بالشهور عن اتصال او حتى نشوف بعض فى داخلىليهم اكبر بكتير --- اصدقاء ثانوى نفسى نتجمع تانى كلنا مش اتنين اتنين
كانوا بيقولوا الانطباعات الأولى تدوم وانا بقول كمان الاخيره والمنطقه الوسط من احداث هى منظقه مظلمه نستدعيها لنتذكر تفاصيل الشخصيات وننساها بالابتعاد عن ذكراهم

التمست فيه ذووق واحترام بردائه الابيض الجميل ومعاملته الطيبه لنا جميعا جعل صديقتى تقولى ( يا ترى دا مسيحى؟) معنى كدا ان الصفات الجميله والاحترام وجمال الطباع الكويسه فى سن صغيره بقت بعيده اوى عن المسلم علشان كدا رمز لينا لحاجه بعيده خالص ولكنه خيب ظنها وظن الجميع اسمه من عبد لله وسلامه الاسلامى  هو مسلم صحيح الاسلام يا ساده الدكاتره

ظل صديق وان كنت اراها كلمه مطاطيه شويه للمعنى الذى يحتويه الاحترام المتبادل والمعزه الفعليه والخصوصيه اللى ما بتتعدى مع الانفتاح على الاخر من خلاله فقط نريد هو يريد ... أنا اريد الحريه فى صداقه
 ظل يلح عليا انى لازم اتغير وانظر خارج القوقعه للعالم الوحش بس الين شويه لانى مستعده تماما للمعركه فى الحياه قالى :( لازم تجربى حاجه جديده )
انا بحاول يا اخى الفاضل بس اسافر يعنى ولا اعمل ايه؟
هو: لا اتنازلى شويه بس عن الخيالات اللى فى مخك
تمام يا سى السيد انت اللى كفى ليه ما تتغير انت بمنظورك البحتى
هو:بتفكرينى بواحده اعرفها كويسوانا اعرفها بردوا-- بس علشان تعرف
انا مش مضطره انتظر او انتازل انا ماشيه والحاجات تقابلنى اهلا وسهلا مش تقابلنى كويس وخير بردوا
واهى ماشيه

هناك 12 تعليقًا:

دعاء مواجهات يقول...

ازيك ياقمر

كلاام ربما غير مرتب

ربما لايعنى للكثيرين شيئا

لكن دلائلة عميقة

تقبلى تحيااتى

ايوا انا دعاء اللى بيتنشرلى فالدستور

ورايك فى كتاباتى بجد شرف ليا

ارجوا دوام التواصل

سلااام

blue-wave يقول...

كلامك بيقول انك عنيدة جدا
بس المهم تكونى عنيدة فى الحق بس
تحياتى

osama يقول...

بين اصدقاء عبروا ولم نعد نعرف عنهم الا قشور الذكريات الماضية...
بين ما تبقى من افكار مختزنه عن كيف نكون انطباعاتنا...
بين رغبة الآخر في انتشال الآخر مما يظنه قيدا على فكره...
وبين رغبة الآخر المنتشل ان يقول لا انا لي ذات...
جاءت خاطرتك لتجعلنا نقف على حافة الذكريات .. نقتبس مما مضى وننظر لما هو آت...
دمت بكل ود..
خالص تحياتي

بسنت يقول...

وانتى تقبلى تحياتى لمرورك الجميل فعلا
يا دعاء
وطبعا هنتواصل ان شاء الله
سلمتى دايما

بسنت يقول...

ان شاء الله
سلمت لمرورك الجميل بلو وييف

بسنت يقول...

شكرا يا اسامه لمرورك
ولتعليقك الجميل فعلا
وفعلا دى المعانى اللى اقصده
سلمت

أمل فتحى عزت يقول...

السلام عليكم
سعدت جدا بزيارتك لمدونتى كماأنى سعيدة بزيارت مدونتك وما تحمل من مشاعر نبيلة ورقيقة وجميل ان يعيش انسان مع الناس لحظات صدقهم ويتمتع معهم بهذه اللحظات فى زمن غلب فيه طبع ألاناورائع ان يشعر الانسان بالأخرين الى هذه الدرجة
وأحب ان أوجه لك دعوتى المعتادة الى كل المدونات
************************
تعالوا نسافر المسافات الى زمن من المحبة لاينتهى
كما أدعوك لقرأة قصتى
(بكل لغات العالم أحبك)
مع خالص تقديرى لك

بسنت يقول...

ان شاء الله يا امل يكون بينا تواصل مستمر
واكيد ليا زيارات لكل مدوناتك بس النت ينتظم عندى
سلمتى لمرورك الجميل

ahmed_k يقول...

اختي لي تعليق علي نقطه واحده وهي انه يوجد الكثير ممن يعتقدون ان الشاب الدمث الخلق مش مسلم ودي نظره غير سليمه بالمره فغير المسلم ممكن يكون بيفكر بمنطلق مادي من حيث حسابات المكسب والخساره ولكن فيهم من ان قورن بالشيطان لغلب الشيطان في دواخل نفسه ,هدي الله بنات المسلمين وانار اعينهم النمازج من فتياتنا المدونات بجد تسعد القلب ,اكثر الله من امثالكن فانتن الأم والأخت والزوجه والبنت , وفقي الله وتقبلي دوما تحياتي

بسنت يقول...

شكرا يا احمد على تعليقك ومرورك الجميل
سلمت

imagine يقول...

سلام،بسنت، الحقيقة البلوغ بتعاتك بتدلّ على إنّك هادية جداً جداً، ولكني لا أعرف إذا أنت كده في الحقيقة،بس أعتقد كده،أنا ما قرأتش كل المواضيع بصراحة بس لما شفت البلةغ بتاعتك حسّيت براحة كبيرة، وحسّيت فعلاً أد إيه إنت إنسانه حسّاسه،وده باين من التصميم، والكلام الهادي بتاعك، وإنت فعلاص بتحبذي القراءة علشان كل البوستس تقريباً عن كتب قرأتيها.
ربنا يوفّقك
زميلتك في التدوين:إسراء
لبنان.
سلام

بسنت يقول...

انا سعيده اوى بكلامك الجميل دا يا اسراء متشكره خالص
وكل التحيه للبنان وأهلها
وان شاء الله نتواصل دايما

اختك
بسنت